Thursday 19 April 2018


Odcinek 2: Jak jest zbudowana praca.

W sumie bardzo prosto: strona tytułowa, spis treści, Introduction, Chapters, Conclusions, Bibliography, streszczenie (nazwy części adekwatnie do języka w którym te części są pisane).

Stronę tytułową, bibliografię i spis treści omówimy dokładnie w odcinku poświęconym edycji, dziś natomiast bardziej nas interesuje zawartość merytoryczna pozostałych części.


Introduction powinno zawierać:

- krótkie wyjaśnienie zagadnienia o którym będziecie pisać bo czasem tytuł licencjatu może być nieco mylący. Poniższy przykład pochodzi z pracy Are Canadians Europeans after all?


The slightly teasing topic of my work – Are Canadians Europeans after all? – is intended to make the reader reconsider what he assumes he knows about the inhabitants of Canada. While the white population is obviously descendant from the French and the English, as well as other European nations (albeit to a lesser degree), we tend to think of the First Nations populating these areas as inherently native to Northern America. However, when we examine their gene pool it turns out that some of their ancestors must have come from Asia. Apart from that, another exciting possibility opens, namely that First Nations Canadians may have already had some European blood in their veins centuries before their first encounters with Columbus and his followers. That blood line may have come from the Vikings, and this is the topic which I would like to investigate in my work.


- (opcjonalnie) wyjaśnienie dlaczego akurat ten temat was zafascynował / powinien być lepiej zbadany itp. Przykład z tej samej pracy:


The vision of horned helmets of the Vikings clashing in a battle with the feathered headgears of Canadian Indians strikes the imagination of many people. In the past decade alone at least two feature films exercised that scenario: Pathfinder (USA, 2007) and Valhalla Rising (Denmark, 2009). However, how plausible is it really? In my work I will try to answer the question how we know that the Vikings really came to North America and what mark, if any, they have left on that land.


- opis metodologii (czyli w jaki sposób i przy pomocy jakich narzędzi zamierzacie badać temat). Tutaj trochę się rozchodzą drogi w zależności od tego na jakim jesteście seminarium. Prace literackie bazują na analizie fragmentów powieści/poezji i na krytyce literackiej. Prace językoznawcze często zawierają elementy "case study" - np. wypisujecie wszystkie przekleństwa z polskiej i angielskiej wersji filmu i potem je analizujecie pod względem częstotliwości zastosowania różnych technik przekładu ;). Case study tez może się pojawić w pracach kulturowych kiedy na przykład macie możliwość albo sami przeprowadzić wywiady z uczestnikami danego wydarzenia, albo skorzystać z wywiadów przeprowadzonych przez kogoś innego. W każdym razie czytelnikowi należy się krótkie wyjaśnienie jakiego typu informacji ma się spodziewać w dalszej części pracy.


- to nas ładnie prowadzi do streszczenia tego o czym będą kolejne rozdziały. Na przykład tak:


The paper consists of the introduction, and three chapters followed by the conclusion.

In the first chapter of my project, entitled Rwandese pre-colonial society and the colonial impact, I would like to provide some general information about the geographical location, social relations and population of the country, and briefly present its history before and after the colonization when Rwanda was passed from hand to hand to Germany and later Belgium. I will also try to prove how Darwin’s Theory of Evolution could have affected a small, distant African country. I will mention how the Catholic church became an important element in the Belgian reorganization of Rwanda.

I would also like to point out the consequence of the Europeans’ presence in Rwanda.

The second chapter, Decolonization and independence, will depict the circumstances under which Rwanda became an independent country and following years of the dictatorship which proved that independence itself is not the key to achieving peace. The reader will learn about the cruelty of Rwandan Civil War and its outcome of enormous number of refugees. I will also try to investigate the reasons of the following French-Belgian intervention in Rwanda and emphasize the consequences of training and arming Rwandans by France. The tragic death of the president marks the end of the second chapter, as well as the beginning of the most tragic chapter in the history of Rwanda.

The last chapter is an account of one of the worst genocides of the 20 century, preceded by the definition of a genocide. I will inform the reader about the failure of the world community to help Rwanda and prevent the death of over 800,000 people. Finally, the last part will be devoted to the relationship between Rwanda and France after the genocide and current political course of Rwanda.


I w sumie tyle :)

========================
Conclusion to nie jest to samo co streszczenie tyle, że po angielsku!!!


Conclusion to jest cześć pracy gdzie już nikogo nie cytujecie, nie odnosicie się do innych źródeł, tylko w końcu przedstawiacie swoje własne wnioski. Oczywiście musi zawierać element streszczenia najważniejszych faktów czy informacji, które są zawarte w rozdziałach pracy, ale to nie powinno być tylko opisowe tak jak robiliście w Introduction. Może zamiast wklejać przykład z jakieś pracy, pokażę wam notatki jakie wysłałam do studentki. Zwróćcie uwagę na to jak można łączyć streszczanie info z rozdziałów z naszą własną analizą.


Jednym z celów Pani pracy jest pokazanie, że aborygeńska mitologia i urban legends NADAL są obecne w świadomości mieszkańców tego kraju, ale przede wszystkim (i w zasadzie to sugeruje tytuł Pani pracy) stara się Pani udowodnić, że australijskie legendy są odmienne od legend innych krajów bo są ODZWIERCIEDLENIEM podświadomości czarnych i białych mieszkańców Australii.


W końcu to nie mity tworzą ludzi, tylko ludzie tworzą mity.(*)


Teraz w Conclusions, zamiast powtarzać co jest w poszczególnych rozdziałach, powinna Pani podsumować co się udało Pani odkryć i wskazać, że to potwierdza Pani założenie:

- tak, legenda o Bunyipie jest ściśle związana z The Dreamtime (żadna inna kultura nie ma takich opowieści, więc Bunyip jest charakterystyczny tylko dla tego rejonu)

- tak, impulsem dla powstania tych wierzeń mogły być kości diprotodona co znowu czyni legendę wyłącznie australijską, bo te zwierzęta występowały wyłącznie na tym obszarze

- tak, sposób w jaki legenda ewoluowała też jest ściśle związany z historią Australii bo nowy element jaki się pojawił - to że Bunyip porywał tylko kobiety - był związany z obecnością ukrywających się białych uciekinierów

Podsumowanie: legenda o Bunyipie jest na wskroś australijska bo zawiera zarówno elementy wierzeń czarnej części społeczeństwa jak i elementy historii białych osadników. I dopiero tu może pisać Pani o tym, że legenda nadal żyje, stała się częścią kultury i jest na stałe wpisana w podświadomość Australijczyków.


Tak samo z Nullabor Nymph:

- wiele krajów ma legendy o "dzikich dzieciach" wychowywanych przez zwierzęta, ale żaden inny kraj o kobiecie wśród kangurów, bo kangury są tylko w Oz

- motyw uwodzenia i porywania jest ugruntowany w podświadomym lęku białych osadników jaki wywoływała w nich australijska przyroda. Biali Australijczycy to w większości potomkowie Anglików i Irlandczyków, którzy przeżyli szok kiedy zostali przetransportowani do Australii - gdzie nic nie było tym czym się wydawało i większość zwierząt zagrażała ich życiu (9 najbardziej jadowitych węży świata, kilka gatunków pająków których ukąszenie może zabić, dwa gatunki krokodyli, rekiny, osa morska (box jellyfish), pożary buszu, cyklony itp itd) Jednym słowem przyroda australijska jest nieprawdopodobnie piękna ale jednocześnie zabójcza - jak Nullabor Nymph.

- motyw humoru. Opowieść to oczywiście hoax, ale wynika to z tego, że w Australii, jak w mało którym państwie, jest bardzo dużo maleńkich osad których populacja to dosłownie kilka osób. Dlatego wszyscy się znają i możliwe jest przeprowadzenie tego typu manipulacji bo "everyone is on the joke" i nikt nie zdradzi przed obcymi przybyszami, dziennikarzami itp. że to mistyfikacja.


Pamiętajcie, że promotor będzie oceniał całą waszą pracę przez oba semestry. Jak byliście punktualni, jak pracowaliście ze źródłami, jak bardzo trzeba było poprawiać język itp. itd. Natomiast recenzent będzie miał, oprócz waszej, do przeczytania jeszcze 6-7 innych prac, w ciągu max 5 dni (podczas sesji, innych egzaminów na których musi być i które poprawia). Tak naprawdę jedyna cześć licencjatu, na której się RZECZYWIŚCIE skupi to Conclusions.


(*) W Introduction to stwierdzenie było też mocno wyeksponowane. Moje notatki:

Dobrze by było zacząć Introduction od krótkiego akapitu w którym pokazuje Pani, że mity są charakterystyczne dla danego rejonu świata. Np. Amerykanie są bardzo młodym narodem,

dlatego ich urban legends są głównie o kosmitach. Europejczycy mają ponad tysiącletnią tradycję i u nas mity są o diabłach, wampirach, babach jagach itp. W rejonach gdzie mieszkańcy mają

tradycje zachodnioafrykańskie (np. Haiti) mity dotyczą voodoo i zombie. I dlatego zaciekawiło Panią czy mity australijskie też się wyróżniają pośród innych w podobny sposób i chce Pani

zbadać gdzie szukać ich korzeni. (I tu może Pani wspomnieć, że czytając o Australii spotkała się Pani z opowieściami o Bunyipie i Nullabor Nymph i właśnie te dwie legendy chce Pani przeanalizować.)

Ale żeby zbadać czy mity mają swoje źródło w kulturze i wierzeniach autochtonów najpierw trzeba ją poznać, dlatego Pani pierwszy rozdział jest poświęcony... (i tu można wstawić to co

już Pani ma). Potem oczywiście kilka słów o pozostałych dwóch rozdziałach ale proszę nie pisać zbyt szczegółowo, żeby potem nam się to nie dublowało z wnioskami w Conclusions.

===================

Streszczenie.

Po polsku. Zawiera praktycznie dokładnie te same informacjie co Introduction. Jedyna różnica, to czas. W Intro piszecie w czasie przyszłym co zamierzacie zrobić, w streszczeniu już w czasie przeszłym co zrobiliście, o czym były rozdziały i do jakich doszliście wnisoków na końcu.




Ufff... :)

No comments:

Post a Comment